Painting
1980年代に長沢が出会ったのは絵画の形式だった。それは四角い画面であり、その表面に絵具が塗られて成立するもので、その形式を無視して自由な展開はあり得なかった。もちろん、絵画であるからそこに何らかのイリュージョンが発生するが、形式の洗礼はそうした“自由”な展開を許さない強さがあった。こうした矛盾を最もよく示しているのが80年代初頭に制作した切り絵のシリーズである。色紙はあるシステムにそって貼られ、恣意的なものではないにもかかわらず、そこにある種のイリュージョンなりイメージが発生してしまう。その矛盾こそが絵画の出発点になった。
In the 1980s, Nagasawa was confronted with the formality of painting. It was a square screen, the surface of which was covered with paint, and without regard to the form, there could be no free development. Of course, because it was a painting, some kind of illusion was possible, but the baptism of formality was so strong that it did not allow for such “free” development. This contradiction is best illustrated by a series of paper cutouts he produced in the early 1980s. Although the colored paper is pasted according to a certain system and is not arbitrary, a certain illusion or image is created. This contradiction became the starting point of the paintings.