Membrane (2000s-2010s)
絵画にはその表面が平面であるにもかかわらず、なぜ奥行きが発生するのか?この問いは形式の問題であると同時にそこに発するイリュージョンの問題でもあり、長沢にとって根源的な問題でもあった。作家自身のことばによれば「虹の根元を追いかける」作業である。
Membraneでは最初に小さい円を描きその全体ができたところに大きな円を描いていった。円のかわりにフェンス状のかたちを描いたものもある。
Why does a painting have depth even though its surface is flat? This question is not only a matter of form, but also a matter of illusion, and for Nagasawa, it is a fundamental question. In the artist’s own words, it is a process of “chasing the root of the rainbow.
In Membrane, he first drew a small circle, and when the entire circle was completed, he drew a larger circle. In some cases, instead of circles, he drew a fence-like shape.
「C-00-81 」部分
「C-01-93」部分
「C-04-18」部分
IMG_0068
IMG_0067
「皮膜5」
2008 / 194 X 194cm / oil on canvas / 茨城県立近代美術館所蔵
「皮膜5」
2008 / 194 X 194cm / oil on canvas / 茨城県立近代美術館所蔵
「皮膜5」部分
「皮膜9」「未来の幽霊」展
皮膜6
2009 / 194 × 194 cm / oil on canvas / 栃木県立美術館蔵
皮膜6
2009 / 194 × 194 cm / oil on canvas / 栃木県立美術館蔵